top of page

עיצוב סביבה באום אל פאחם

הקשר שלי עם אום אל פאחם התחיל בשנות השמונים בבית הספר לאמנות ע"ש מרגושילסקי. עסאם אבו שקרה למד שם וב-1990 הזמנתי אותו לקחת חלק בביאנלה שאצרתי באנקרה. בן דודו, פאריד אבו שקרה למד בשיעור הגלריה בגלריה קלישר 5 וב-1996 פתח עם אחיו, סעיד, את הגלריה באום אל פאחם.

בשנת 2000, לאחר פרוץ אינתיפאדת אל אקצה ומותם של שני מפגינים מיריות שוטרים בצומת הכניסה לעיר, חדלו רבים מהמבקרים היהודים לבקר בה. פרויקט עיצוב סביבה באום אל פאחם התחיל ב-2003 על מנת לשנות את המציאות שנוצרה וליצור קשרי עבודה והכרות אישית בין התושבים ליוצרים יהודים וערבים.

בהנחיית מוחמד רבאח שעסק בעירייה בנושאי סביבה, נבחרו בעיר עשרה מקומות שהרכיבו מסלול סיור רגלי בשכונותיה. הנתיב כלל שכונות, שווקים, חנויות, בתי אוכל, אתרים היסטוריים ותצפיות נוף. חלק מהתכניות הוגשם וב-2005 יצא לאור מדריך סיור בעיר בערבית, עברית ואנגלית. במהלך העבודה הכרתי את האדריכל סנאן עבד אלקאדר שתכנן בהמשך הצעה לבניין מוזיאון לאמנות בעיר. יחד עם סעיד אבו שקרה עסקנו בשאלות העיוניות והתכנוניות שעולות מרעיון הקמת מוזיאון פלסטיני באום אל פאחם אך התהליך לא הוגשם. לאחר שפרשתי עם סנאן מתכניות המוזיאון הקמנו עם פאריד אבו שקרה עמותה לקידום האמנות הפלסטינית באמצעות תכנית להכשרת אוצרים והקמת רשת של גלריות בישוב הפלסטיני בישראל. בגלל קשיים תקציביים לא יצאה התכנית לדרך.

חצר אלחלייל, 2003 - 2005

..."הגלריה באום אל פחם נוקטת גישה של שותפות עם התושבים והיישוב. בשנת 2003 נערכה תערוכה שנקראה "בבית". במסגרת התערוכה יצרו אמנים בבתים הפרטיים של תושבים. סיור המבקרים בתערוכה כלל ביקור בתצוגה בגלריה וביקור ומפגש בבתי התושבים. הפרוייקט "עיצוב הסביבה" ממשיך את מה שהתחיל "בבית" ועובר אל סביבת המגורים. תנאי הבנייה, הסביבה, הנוף והחיים באום אל פאחם יוצרים זירה מיוחדת למפגש בין הבלתי מתוכנן למתוכנן ובין הפרטי לעירוני. עבודה של אדריכלים, מעצבים ואמנים עם תושבים בסביבת המגורים והמסחר נועדה ליצור שיח וחשיבה משותפים אודות סביבת המגורים"...

מתוך טקסט לתערוכה

עיצוב סביבה באום אל פאחם - חצר אלחאלייל

עמי שטייניץ, מוחמד רבאח

2003

חצר אלחלייל
סמטת מחמיד, 2003 - 2005
סמטת מחמיד
תערוכה בגלריה אום אל פאחם, רעיונות לעיצוב סביבה בעיר, יוני 2004

..."מטרה: תנאי הבנייה, הסביבה והחיים באום אל פאחם יוצרים זירה מיוחדת למפגש בין הבלתי מתוכנן למתוכנן ובין הפרטי לעירוני. עבודה של אדריכלים, מעצבים ואמנים עם תושבים בסביבת המגורים והמסחר נועדה ליצור שיח וחשיבה משותפים אודות סביבת המגורים.

במקומות שונים בעיר נבחרו עשרה מקבצים. כל מקבץ מכיל קבוצה מצומצמת של בתי מגורים, בתי עסק, רחובות וריהוט רחוב. יחד עם התושבים יגובשו אפשרויות של שפה ייחודית שניתן להקנות למקבץ.

הרעיונות שיגובשו יתוכננו באורח כלכלי המאפשר ביצוע עצמי של הדיירים. המקבצים ירכיבו מאגר השראה רעיוני לכלל התושבים. הופעתם בעיר יכולה להוות מוקד תיירות, להשפיע מבחינת איכות הסביבה ולתרום לכלכלה המקומית"...

מתוך מתווה לתהליך עיצוב סביבה, והזמנה למפגש

עיצוב סביבה באום אל פאחם

סעיד אבו שקרה, עמי שטייניץ, מוחמד רבאח

2004

אום אל פאחם - מסלול סיור, 2005

מבחר דפים לדוגמה מתוך אוגדן סיור באום אל פאחם, 2005

מאמרים נוספים :

קווים נחצים, קטלוג התערוכה "בבית", גלריה אום אל פאחם, 2003

נפש כפולה , מצד שני, 2004

​אמנות והבלתי אפשרי, ארץ אחרת, 2005

התרבות של המדיניות, קטלוג, סנאן עבדאלקאדר 

הביאנלה לארכיטקטורה, סן פאולו, 2007

עיצוב סביבה
מסלול סיור
bottom of page